Recept

Jag sitter nu och skriver av en massa recept vi har hemma. Och nog har jag hunnit skriva att ett antal stycken nu. Så kan bjuda på nåt enstaka till er.
Mammas cheesecake
175 grader
Botten:
150g smält margarin
3,5 dl vetemjöl
1,5 tsk bakpulver
1dl strösocker
Grädda i 10-15 min med bakplåtspapper i formen.
Fyllning:
1dl strösocker
1msk vanilj
2msk maizena
400g philadelphiaost
2 ägg
1dl cremefraiche (100g)
Blanda ost, socker och maizena. Vispa i ett ägg i taget och sist cremefraichen. Strö hallon över och grädda ca 40 min längst ner i ugnen så kanterna har fått lite färg.
OBS: Då ugnen startas så ställ en ugnssäker form full med kallt vatten i botten på ugnen. Så kakan får den fukt som den behöver.
Ställ sedan kakan kallt efter gräddning.
Ananaspaj
175 grader i ca 40 min.
Botten:
150g margarin
1dl socker
3dl mjöl
1tsk bakpulver
Platta ut i pajform
Fyllning:
1 ägg
2dl cremefraiche
1dl socker
1tsk vanilj
och 500g krossad ananas eller hallon eller någon annan sort efter smak.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0